Standardy ochrony dzieci – wersja skrócona dla dzieci

Chcemy, abyś w naszej przychodni czuł się bezpiecznie. Dlatego poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje z naszych Standardów Ochrony Dzieci, które wprowadziliśmy, aby zapewnić wszystkim dzieciom bezpieczeństwo.

Wszyscy nasi pracownicy i współpracownicy muszą przestrzegać Standardów Ochrony Dzieci i zobowiązują się do ich stosowania.

Standardy dotyczą wszystkich osób, które nie ukończyły lat 18, a ich celem jest ochrona tych osób przed wszelkimi formami krzywdzenia, w tym przemocą fizyczną, psychiczną oraz seksualną oraz przestępstwami popełnianymi na ich szkodę, zarówno ze strony osób bliskich (np. rodziców), jak i osób trzecich.

I. Obowiązki naszego personelu. Bezpieczne relacje z dziećmi.

1. Nasz personel zobowiązany jest do zachowania profesjonalizmu oraz szacunku    w stosunku do dzieci, zakazane są wszelkie formy dyskryminacji dzieci, niedozwolone są także zachowania mające znamiona krzywdzenia dzieci. Nasz Personel powinien:

  1. odnosić się do dzieci z pełnym szacunkiem i poszanowaniem uczuć, bez lekceważenia, wyśmiewania, obrażania, szantażowania, straszenia-staramy się, abyś w naszej Przychodni czuł się komfortowo;
  2. umożliwić dzieciom zadawanie pytań, prowadzenie rozmowy, informować            o przebiegu wizyty, w tym badań;
  3. być wyrozumiałym wobec dzieci i dostosować do dzieci (ich wieku, dojrzałości emocjonalnej, sytuacji osobistej) swój sposób komunikacji;
  4. zapewnić dzieciom prywatność, intymność i godność;
  5. używać odpowiedniego języka w obecności dziecka (bez użycia słów wulgarnych, obraźliwych, z podtekstem seksualnym);
  6. dbać o ochronę danych osobowych dziecka;
  7. unikać kontaktu fizycznego, chyba że jest to konieczne do zbadania dziecka albo   z innych powodów jest to dopuszczalne (np. w celu udzielenia pomocy);
  8. unikać nawiązywania znajomości z dziećmi za pośrednictwem Internetu (np. mediów społecznościowych), kontaktować się z dziećmi za pomocą służbowych narzędzi (np. służbowy e-mail).

2. Jeśli jesteś świadkiem lub doświadczasz nieodpowiedniego zachowania naszego personelu koniecznie zgłoś ten fakt innemu naszemu pracownikowi. Nasi pracownicy są zobowiązani do wsparcia Ciebie w przypadku, gdy doświadczasz nieodpowiedniego zachowania ze strony innych osób (w tym innych naszych pracowników, ale także ze strony osób, z którymi jesteś w naszej Przychodni oraz wszystkich innych osób)- dlatego w każdym przypadku, gdy coś Cię niepokoi możesz zwrócić się do naszego pracownika i poprosić o pomoc.

3. Jeśli jesteś osobą z niepełnosprawnością możesz liczyć na specjalne wsparcie naszego personelu. Nie wahaj się prosić o pomoc, jeśli jej potrzebujesz.

4. W przypadku nieodpowiedniego zachowania naszego pracownika podejmiemy odpowiednie działania wobec takiej osoby- osoba ta może zostać ukarana, zwolniona a jej zachowanie może także zostać zgłoszone do odpowiednich służb (np. na Policję).

5. Każdy z naszych pracowników przeszedł odpowiednie przeszkolenie i potrafi stosować obowiązujące w naszej firmie Standardy Ochrony Dzieci w praktyce.

II. Obowiązki naszych pracowników w zakresie reakcji na krzywdzenie dzieci.

1. Nasz personel jest zobowiązany reagować na wszystkie okoliczności, które świadczą o tym, że możesz być krzywdzony (np. określone zachowanie, ślady użycia przemocy itp.). Nasz personel przeszedł przeszkolenie, które pomoże mu rozpoznać takie okoliczności.

2. Jeśli nasz pracownik podejrzewa, że jesteś krzywdzony zawiadamia o tym fakcie osobę, która w naszej firmie jest odpowiedzialna za podjęcie decyzji odnośnie dalszych kroków. Pracownik lub współpracownik odnotowuje w Twojej karcie swoje obserwacje wraz z informacjami od Twoich rodziców lub opiekunów.

3. Nasz pracownik rozmawia na ten temat także z innymi pracownikami, jak również może skontaktować się z Twoimi rodzicami lub opiekunami prawnymi. Jeśli doświadczasz krzywdzenia ze strony osób dla Ciebie bliskich to nasz pracownik może wszcząć tzw. procedurę Niebieskiej Karty (która potwierdza, że w rodzinie dochodzi do przemocy), a także zawiadomić sąd rodzinny lub policję, prokuraturę.

4. Jeśli Twoje życie lub zdrowie jest zagrożone bezpośrednio to nasz pracownik zobowiązany jest do wezwania Policji.

5. Podejmiemy powyższe działania, jeśli:

  1. powiesz nam, że jesteś krzywdzony;
  2. inna osoba albo nasz pracownik zobaczy, że jesteś krzywdzony albo istnieją oznaki, że jesteś krzywdzony (np. zobaczy ślady stosowania przemocy wobec Ciebie)

III. Twoje relacje z rówieśnikami. 

1.Pracownicy i współpracownicy Przychodni zobowiązani są do zwracania uwagi oraz reagowania na niewłaściwe zachowania małoletnich w stosunku do innych małoletnich.

2. Dzieci, które przebywają w naszej przychodni muszą zachowywać się odpowiednio w stosunku do swoich rówieśników oraz dorosłych. Do innych musisz odnosić się z szacunkiem i kulturalnie.

3. W naszej przychodni zakazane jest:

  1. stosowanie przemocy lub nakłanianie do jej stosowania w jakimkolwiek zakresie i formie, w tym także  za pośrednictwem środków elektronicznych, co dotyczy zarówno przemocy fizycznej, psychicznej, jak i seksualnej;
  2. naśmiewanie się, obrażane, znieważanie innych osób;
  3. rozpowszechnianie wśród innych dzieci materiałów szkodliwych-niebezpiecznych lub niezgodnych z prawem (np. zawierające treści dyskryminujące, pornograficzne, przedstawiające przemoc);
  4. rozpowszechnianie wizerunku lub danych osobowych innych osób bez ich zgody.

IV. Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi.   

1. Zatrudniając osoby do pracy z dziećmi zwracamy uwagę na to, jakie jest jej dotychczasowe doświadczenie w pracy z dziećmi, a także czy jej zatrudnienie we wcześniejszych miejscach nie wskazuje, aby krzywdziła dzieci.

2. Każda z osób, która pracuje z dziećmi jest przez nas sprawdzana w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

V. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów.   

Niniejsze Standardy sprawdzamy i oceniamy nie rzadziej niż raz na dwa lata. Możemy w tym zakresie prowadzić rozmowy z pracownikami oraz z Twoimi rodzicami lub opiekunami prawnymi. Na tej podstawie możemy wprowadzić zmiany do Standardów.

VI. Osoba odpowiedzialna. 

W naszej Firmie wyznaczyliśmy także osobę, która jest odpowiedzialna za wdrożenie i przygotowanie naszych pracowników do stosowania Standardów. Osoba ta odpowiada także za podejmowanie najważniejszych decyzji w związku ze Standardami, a także za przygotowanie wniosków na Policję, do sądu lub o wszczęcie procedury Niebieskiej Karty. Osoba ta jest także odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu oraz udzielenie mu wsparcia w pierwszej kolejności. Pamiętaj jednak, że zgłoszenie Twoje, Twoich rodziców lub opiekunów może trafić do naszego dowolnego pracownika, który przekaże je osobie odpowiedzialnej.

Standardy obowiązują od dnia 15 sierpnia 2024r.

Pełna wersja Standardów Ochrony Dzieci jest dostępna na tablicy ogłoszeń w naszej przychodni.