Standardy ochrony dzieci – wersja skr贸cona dla dzieci
Chcemy, aby艣 w naszej przychodni czu艂 si臋 bezpiecznie. Dlatego poni偶ej przedstawiamy najwa偶niejsze informacje z naszych Standard贸w Ochrony Dzieci, kt贸re wprowadzili艣my, aby zapewni膰 wszystkim dzieciom bezpiecze艅stwo.
Wszyscy nasi pracownicy i wsp贸艂pracownicy musz膮 przestrzega膰 Standard贸w Ochrony Dzieci i zobowi膮zuj膮 si臋 do ich stosowania.
Standardy dotycz膮 wszystkich os贸b, kt贸re nie uko艅czy艂y lat 18, a ich celem jest ochrona tych os贸b przed wszelkimi formami krzywdzenia, w tym przemoc膮 fizyczn膮, psychiczn膮 oraz seksualn膮 oraz przest臋pstwami pope艂nianymi na ich szkod臋, zar贸wno ze strony os贸b bliskich (np. rodzic贸w), jak i os贸b trzecich.
I. Obowi膮zki naszego personelu. Bezpieczne relacje z dzie膰mi.
1. Nasz personel zobowi膮zany jest do zachowania profesjonalizmu oraz szacunku w stosunku do dzieci, zakazane s膮 wszelkie formy dyskryminacji dzieci, niedozwolone s膮 tak偶e zachowania maj膮ce znamiona krzywdzenia dzieci. Nasz Personel powinien:
- odnosi膰 si臋 do dzieci z pe艂nym szacunkiem i poszanowaniem uczu膰, bez lekcewa偶enia, wy艣miewania, obra偶ania, szanta偶owania, straszenia-staramy si臋, aby艣 w naszej Przychodni czu艂 si臋 komfortowo;
- umo偶liwi膰 dzieciom zadawanie pyta艅, prowadzenie rozmowy, informowa膰 o przebiegu wizyty, w tym bada艅;
- by膰 wyrozumia艂ym wobec dzieci i dostosowa膰 do dzieci (ich wieku, dojrza艂o艣ci emocjonalnej, sytuacji osobistej) sw贸j spos贸b komunikacji;
- zapewni膰 dzieciom prywatno艣膰, intymno艣膰 i godno艣膰;
- u偶ywa膰 odpowiedniego j臋zyka w obecno艣ci dziecka (bez u偶ycia s艂贸w wulgarnych, obra藕liwych, z podtekstem seksualnym);
- dba膰 o ochron臋 danych osobowych dziecka;
- unika膰 kontaktu fizycznego, chyba 偶e jest to konieczne do zbadania dziecka albo z innych powod贸w jest to dopuszczalne (np. w celu udzielenia pomocy);
- unika膰 nawi膮zywania znajomo艣ci z dzie膰mi za po艣rednictwem Internetu (np. medi贸w spo艂eczno艣ciowych), kontaktowa膰 si臋 z dzie膰mi za pomoc膮 s艂u偶bowych narz臋dzi (np. s艂u偶bowy e-mail).
2. Je艣li jeste艣 艣wiadkiem lub do艣wiadczasz nieodpowiedniego zachowania naszego personelu koniecznie zg艂o艣 ten fakt innemu naszemu pracownikowi. Nasi pracownicy s膮 zobowi膮zani do wsparcia Ciebie w przypadku, gdy do艣wiadczasz nieodpowiedniego zachowania ze strony innych os贸b (w tym innych naszych pracownik贸w, ale tak偶e ze strony os贸b, z kt贸rymi jeste艣 w naszej Przychodni oraz wszystkich innych os贸b)- dlatego w ka偶dym przypadku, gdy co艣 Ci臋 niepokoi mo偶esz zwr贸ci膰 si臋 do naszego pracownika i poprosi膰 o pomoc.
3. Je艣li jeste艣 osob膮 z niepe艂nosprawno艣ci膮 mo偶esz liczy膰 na specjalne wsparcie naszego personelu. Nie wahaj si臋 prosi膰 o pomoc, je艣li jej potrzebujesz.
4. W przypadku nieodpowiedniego zachowania naszego pracownika podejmiemy odpowiednie dzia艂ania wobec takiej osoby- osoba ta mo偶e zosta膰 ukarana, zwolniona a jej zachowanie mo偶e tak偶e zosta膰 zg艂oszone do odpowiednich s艂u偶b (np. na Policj臋).
5. Ka偶dy z naszych pracownik贸w przeszed艂 odpowiednie przeszkolenie i potrafi stosowa膰 obowi膮zuj膮ce w naszej firmie Standardy Ochrony Dzieci w praktyce.
II. Obowi膮zki naszych pracownik贸w w zakresie reakcji na krzywdzenie dzieci.
1. Nasz personel jest zobowi膮zany reagowa膰 na wszystkie okoliczno艣ci, kt贸re 艣wiadcz膮 o tym, 偶e mo偶esz by膰 krzywdzony (np. okre艣lone zachowanie, 艣lady u偶ycia przemocy itp.). Nasz personel przeszed艂 przeszkolenie, kt贸re pomo偶e mu rozpozna膰 takie okoliczno艣ci.
2. Je艣li nasz pracownik podejrzewa, 偶e jeste艣 krzywdzony zawiadamia o tym fakcie osob臋, kt贸ra w naszej firmie jest odpowiedzialna za podj臋cie decyzji odno艣nie dalszych krok贸w. Pracownik lub wsp贸艂pracownik odnotowuje w Twojej karcie swoje obserwacje wraz z informacjami od Twoich rodzic贸w lub opiekun贸w.
3. Nasz pracownik rozmawia na ten temat tak偶e z innymi pracownikami, jak r贸wnie偶 mo偶e skontaktowa膰 si臋 z Twoimi rodzicami lub opiekunami prawnymi. Je艣li do艣wiadczasz krzywdzenia ze strony os贸b dla Ciebie bliskich to nasz pracownik mo偶e wszcz膮膰 tzw. procedur臋 Niebieskiej Karty (kt贸ra potwierdza, 偶e w rodzinie dochodzi do przemocy), a tak偶e zawiadomi膰 s膮d rodzinny lub policj臋, prokuratur臋.
4. Je艣li Twoje 偶ycie lub zdrowie jest zagro偶one bezpo艣rednio to nasz pracownik zobowi膮zany jest do wezwania Policji.
5. Podejmiemy powy偶sze dzia艂ania, je艣li:
- powiesz nam, 偶e jeste艣 krzywdzony;
- inna osoba albo nasz pracownik zobaczy, 偶e jeste艣 krzywdzony albo istniej膮 oznaki, 偶e jeste艣 krzywdzony (np. zobaczy 艣lady stosowania przemocy wobec Ciebie)
III. Twoje relacje z r贸wie艣nikami.
1.Pracownicy i wsp贸艂pracownicy Przychodni zobowi膮zani s膮 do zwracania uwagi oraz reagowania na niew艂a艣ciwe zachowania ma艂oletnich w stosunku do innych ma艂oletnich.
2. Dzieci, kt贸re przebywaj膮 w naszej przychodni musz膮 zachowywa膰 si臋 odpowiednio w stosunku do swoich r贸wie艣nik贸w oraz doros艂ych. Do innych musisz odnosi膰 si臋 z szacunkiem i kulturalnie.
3. W naszej przychodni zakazane jest:
- stosowanie przemocy lub nak艂anianie do jej stosowania w jakimkolwiek zakresie i formie, w tym tak偶e za po艣rednictwem 艣rodk贸w elektronicznych, co dotyczy zar贸wno przemocy fizycznej, psychicznej, jak i seksualnej;
- na艣miewanie si臋, obra偶ane, zniewa偶anie innych os贸b;
- rozpowszechnianie w艣r贸d innych dzieci materia艂贸w szkodliwych-niebezpiecznych lub niezgodnych z prawem (np. zawieraj膮ce tre艣ci dyskryminuj膮ce, pornograficzne, przedstawiaj膮ce przemoc);
- rozpowszechnianie wizerunku lub danych osobowych innych os贸b bez ich zgody.
IV. Zatrudnianie os贸b do pracy z dzie膰mi.
1. Zatrudniaj膮c osoby do pracy z dzie膰mi zwracamy uwag臋 na to, jakie jest jej dotychczasowe do艣wiadczenie w pracy z dzie膰mi, a tak偶e czy jej zatrudnienie we wcze艣niejszych miejscach nie wskazuje, aby krzywdzi艂a dzieci.
2. Ka偶da z os贸b, kt贸ra pracuje z dzie膰mi jest przez nas sprawdzana w Rejestrze Sprawc贸w Przest臋pstw na Tle Seksualnym.
V. Zasady przegl膮du i aktualizacji Standard贸w.
Niniejsze Standardy sprawdzamy i oceniamy nie rzadziej ni偶 raz na dwa lata. Mo偶emy w tym zakresie prowadzi膰 rozmowy z pracownikami oraz z Twoimi rodzicami lub opiekunami prawnymi. Na tej podstawie mo偶emy wprowadzi膰 zmiany do Standard贸w.
VI. Osoba odpowiedzialna.
W naszej Firmie wyznaczyli艣my tak偶e osob臋, kt贸ra jest odpowiedzialna za wdro偶enie i przygotowanie naszych pracownik贸w do stosowania Standard贸w. Osoba ta odpowiada tak偶e za podejmowanie najwa偶niejszych decyzji w zwi膮zku ze Standardami, a tak偶e za przygotowanie wniosk贸w na Policj臋, do s膮du lub o wszcz臋cie procedury Niebieskiej Karty. Osoba ta jest tak偶e odpowiedzialna za przyjmowanie zg艂osze艅 o zdarzeniach zagra偶aj膮cych ma艂oletniemu oraz udzielenie mu wsparcia w pierwszej kolejno艣ci. Pami臋taj jednak, 偶e zg艂oszenie Twoje, Twoich rodzic贸w lub opiekun贸w mo偶e trafi膰 do naszego dowolnego pracownika, kt贸ry przeka偶e je osobie odpowiedzialnej.
Standardy obowi膮zuj膮 od dnia 15 sierpnia 2024r.
Pe艂na wersja Standard贸w Ochrony Dzieci jest dost臋pna na tablicy og艂osze艅 w naszej przychodni.